2008-04-26

Are you smarter than a 5th grader?

Dažreiz ļoti nokaitina TV3 spēle "Vai esi gudrāks par piektklasnieku?".
  • Pirmkārt, arī M.Oltes nezināšana, piedēvējot dzejas rindas "Bagāts viņš, bet mīkstu sirdi [..]" E.Veidenbaumam, lai gan patiesībā tās pieder Rainim. Arī es, protams, ik pa laikam izgāžos ar savu nezināšanu, bet ne jau televīzijā.
  • Tad arī man liekas muļķīgi, ka piektklasnieki saka: "Mani mīļākie priekšmeti ir daba, dzīvnieki, kosmoss." Ja daba ir priekšmets, tad lai man tūliņ pat uzkrīt uz galvas ķieģelis. Ja jau šie bērni ir tādi ģēniji, tad jau kaut ko tik elementāru vajadzētu zināt.
  • Vēl es nesaprotu, kāpēc arī paši piektklasnieki, kad kaut ko nojauc, neatzīstas kameras priekšā - es neesmu gudrāks par piektklasnieku! Viņi taču to visu ir mācījušies tik tikko - atmiņa par īsu vai arī tās "mācību grāmatas", no kurām it kā ir ņemti visi jautājumi, ir kaut kādi pagrīdes ražojumi? Jo lielie tomēr visu šo ir mācījušies n-tos gadus agrāk, turklāt mācību programma bija citāda, visādi sviesti par Hariju Poteru nebija jāzina. Lai gan - kurā mācību grāmatā šobrīd ir rakstīts par to, ka Šķirmice nosaka, kurā tornī nokļūs katrs no Cūkkārpas audzēkņiem?
  • Nedaudz fascinē arī paši jautājumi dažkārt. Es tiešām šaubos, ka trešajā klasē māca vārdu "metamorfoze", ko es mācījos tikai sestajā vai septītajā. Varbūt trešajā klasē māca par to, ka pirmās Dzejas dienas tika rīkotas par godu Raiņa 100. dzimšanas dienai, varbūt.
  • Šodien spēlē bija jautājums: "Kā sauc mazāko flautu?" Četri no skolēniem uzrakstīja pareizi - pikolo flauta, bet tā meitene, kura šobrīd atradās pie "darījumu galda" domāja, ka tā ir "mazā flauta". Nezinu, kāpēc, bet man liekas, ka tur nedaudz trūkst loģikas. Visticamāk, ir jau kaut kāds priekšmets, dzīvnieks vai vēl sazin kas, kā mazāko eksemplāru sauc par, piemēram, "mazo pieneni, mazo kaķi vai mazo zobu", bet, manuprāt, vairumā gadījumu tā nav.
  • Uzzināju arī to, ka cilvēkam ir ilkņi. Visu laiku biju domājusi, ka tie saucas acu zobi, bet ilkņi ir tikai tāds salīdzinājumvārds, tāpat kā apakšstilbus mēdz saukt par ikriem. Izrādās, ka ne.
  • Dažreiz vispār ir jautājumi, kuros nevar saprast, kas tiek prasīts. Labi, ja pajautā, kurā kontinentā atrodas Kalahari tuksnesis, tad ir skaidrs, ka jāatbild ar kontinenta nosaukumu, bet ir reizes, kad īsti nav skaidrs, kas, ko, kā un kur.
  • Tikko apskatījos ISEC programmu, un izrādās, ka tikai sestajā klasē ir jāzina, kas ir metafora, nevis jau piektajā. Bet šodien tāds jautājums bija, turklāt formulējums man šķita diezgan sviestains.
  • Bet visstulbākais man šķita jautājums par grafisku attēla palielināšanu. Meitene atbildēja, ka tas ir "zoom"(arī es šo vārdu izspļāvu pirmajās piecās sekundēs pēc jautājuma izskanēšanas), bet atbilde, protams, bija nepareiza. Nē, tas neesot zoom, tā ir tālummaiņa. Toreiz es aizskrēju apskatīties Tildes vārdnīcā, kas ir "zoom", un tā man parādīja, ka vārda "zoom" tulkojums ir "tālummaiņa", t.i., viens un tas pats! How cool is that?

4 komentāri:

Anonīms teica...

tālummaiņa gan!

Anonīms teica...

Tātad, tu neesi gudrāks par piektklasnieku?

Anonīms teica...

Taupu savus nervus un neskatos...

Anonīms teica...

Lai nu kas, bet gudrāka par 5-klasnieku tu esi pavisam noteikti.